Vind (gratis) afbeeldingen voor je website

Stockfoto’s (en ook stockvideo’s en stockillustraties) zijn beeldmateriaal dat door de makers worden aangeboden om door anderen te worden gebruikt. Het kenmerk is dat ze niet speciaal voor de gelegenheid zijn gemaakt, maar uit voorraad (“stock”) komen.

Vrijwel alle professionele media gebruiken dagelijks stockfoto’s. Kranten, tijdschriften, websites en televisieprogramma’s maken gebruik van professionele databanken met foto’s en video’s om hun verhalen aan te vullen met een pakkend beeld.

Nieuw: gratis en vrijblijvende sitecheck door Mooiesite.nl

Bij Mooiesite.nl zijn we veel online. En dus komen we heel regelmatig websites tegen die niet helemaal lekker werken, nauwelijks bezoekers trekken of gewoon niet zo veel doen. Ben je benieuwd of jouw website zo’n site is? Of levert je site je (te) weinig op, maar weet je niet precies waarom? We kijken graag met je mee.

Wordt je website gevonden door de juiste bezoekers?

Als bezoekers op je website terecht komen, is het fijn als dat is omdat ze de dienst en/of informatie die jij te bieden hebt ook zochten. Het heeft immers niet zoveel zin om bezoekers aan te trekken die je niet van dienst kunt zijn. Het is juist andersom: je doet vooral je best voor bezoekers die je wél van dienst kunt zijn.

Maar hoe kom je erachter of de bezoekers van je website vinden wat ze zoeken? Daarvoor gebruik je het bouncepercentage (voorheen “weigeringspercentage”) in Google Analytics.

Hoe kies ik een goede domeinnaam?

Een goede domeinnaam kiezen is knap lastig. De domeinnaam moet immers niet alleen “goed” zijn, maar ook nog beschikbaar.

De ideale domeinnaam voldoet aan de volgende eisen:

RelevantDe ideale domeinnaam moet iets zeggen over de inhoud van de website. Leg bovendien altijd je bedrijfsnaam vast als domeinnaam.
Makkelijk leesbaarVermijd rare spelling of een combinatie van woorden die ook anders gelezen kan worden. Leg je domeinnaam eens voor aan anderen en vraag ze om die direct hardop te lezen.

Houd internet in de gaten, met Google Alerts

Als je actief met internet bezig bent, is het fijn om te weten waar je (potentiële) klanten zitten en waar ze over praten. Daarvoor is een handige tool beschikbaar: Google Alerts

Met Google Alerts geef je Google opdracht je op de hoogte te brengen zodra de Googlebot een woord of woordencombinatie tegenkomt. Bijvoorbeeld je bedrijfs- of productnaam.

Google Webmaster hulpprogramma’s

Over de manier waarop de Google zoekmachine werkt mogen ze dan tamelijk geheimzinnig zijn, Google biedt in ieder geval wel zeer uitgebreide hulp. Dat doen ze door middel van een uitgebreide kennisbank, maar ook met concrete informatie over hoe ze je website zien.

Op http://www.google.nl/webmasters/ kun je je aanmelden voor de gratis Webmasterhulpprogramma’s. Dat programma is zeer geavanceerd en vereist dus wat studie, maar je kunt er handige informatie vinden om je website verder te optimaliseren.

Statistieken via Google Analytics

Internet is bij uitstek geschikt om een goed beeld te krijgen van het gedrag van de gebruikers. Met een goed statistieken programma kun je precies zien:

  • Waar je bezoekers vandaan komen
  • Hoe lang ze op iedere pagina van je website blijven
  • Welke pagina’s het meest bezocht worden
  • Via welke pagina je bezoekers je website weer verlaten
  • Welke zoektermen de meeste bezoekers opleveren

Met deze gegevens kun je je website zo aanpassen dat je er het maximale uithaalt.