Het is dé vraag voor iedere webmaster: hoe zorg ik voor een optimale vindbaarheid van mijn website in de zoekresultaten van Google? (Dat heet in jargon “SEO”, search engine optimization.) Waar moet je op letten als je daarmee zelf aan de slag wil? Daarover gaat dit blogartikel.
Met deze handige checklist heb je de 18 belangrijkste punten voor zoekmachine optimalisatie in één keer in beeld, opgedeeld in 3 onderdelen:
- De content van je website (on site)
- De techniek van je website (on site)
- De autoriteit van je website (off site)
De eerste 2 punten zijn “on site”, ze gaan over je eigen website. Het laatste punt, de autoriteit van je website, heeft betrekking op de aanwezigheid van je website op andere plaatsen op internet (dus “off site”).
1: De content van je website (on site)
- De website heeft een logische, hiërarchische structuur, met de belangrijkste thema’s hoog in de sitestructuur.
- Iedere pagina op de website behandelt één specifiek onderwerp.
- Iedere pagina heeft een unieke focuszoekterm, die wordt gebruikt in de title tag, meta description, het adres van de pagina, de H1 kop en in de tekst.
- De title tag is voor élke pagina uniek ingevuld, met maximaal 65 tekens (een spatie is ook een teken).
- De meta description van maximaal 150 tekens is voor elke pagina uniek ingevuld en zo geschreven dat mensen klikken op dit zoekresultaat, dus met zowel een call-to-action als de focuszoekterm.
- De teksten op de pagina’s zijn minimaal 250 en maximaal 1500 woorden lang, onderverdeeld in korte, leesbare alinea’s met ieder een eigen tussentitels, waarbij op de juiste manier gebruik wordt gemaakt van kopteksten (H1, H2, etc.).
2: De techniek van je website (on site)
- De site bevat gebruikersvriendelijke URL’s. Dat wil zeggen: de zoekwoorden komen voor in het internetadres van de pagina.
- De afbeeldingen hebben een passend alt-attribuut.
- De Google Analytics trackingcode is geïnstalleerd.
- De website is aangemeld bij Google Webmaster Tools.
- De XML sitemap is geüpload in Google Webmaster Tools.
- De pagina’s hebben een laadtijd van minder dan 2 seconden.
3: De autoriteit van je website (off site)
- Er wordt actief gewerkt aan het verzamelen van links, retweets, likes.
- Er bestaan veel links vanaf websites die hetzelfde thema hebben als de eigen site.
- De focuszoektermen komen regelmatig voor in de linkteksten.
- De inkomende links verwijzen niet alleen naar de homepage, maar ook naar andere, dieperliggende pagina’s.
- Er is een Google+, Facebook, Twitter en/of LinkedIn pagina gekoppeld waarop regelmatig nieuwe updates worden geplaatst.
- De site bevat social sharing buttons, zoals: Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen verwijzen naar een pagina.
Leg bovenstaande checklist naast je website en ga direct zelf aan de slag met de analyse en optimalisatie van je website.