De kracht van long tail zoekwoorden

Heb je in Google weleens gezocht op “wasmachine”? Of op “coach”? De eerste zoekopdracht geeft ruim 12 miljoen resultaten. En de tweede meer dan 2 miljard! Die zoekopdrachten zijn zo algemeen dat ze eigenlijk helemaal niets zinvols meer opleveren.

Succes met zoeken!

Dit soort “short tail” zoekwoorden lijken een enorm potentieel te hebben, vanwege het enorm aantal keren dat erop wordt gezocht. Maar daardoor is de concurrentie behoorlijk hevig. En doordat de zoekwoorden zo algemeen zijn, zijn de zoekresultaten dat ook. Grote kans dat iemand die via zo’n zoekwoord op je website terecht komt helemaal niet op zoek is naar jou.

Zoekers worden creatiever

Googlegebruikers weten dat ook. De gigantische hoeveelheid zoekresultaten dwingt zoekers feitelijk om specifieker te zijn in hun zoekopdrachten. Simpelweg zoeken op “wasmachine” of “coach” levert immers niks meer op. Zoekmachinegebruikers typen daarom steeds vaker een langere zoekopdrachten in de zoekbalk. In jargon: “long tail” zoekwoorden.

Wat kun je hiermee?

Als de zoekopdracht specifieker is, zijn de zoekresultaten dat ook. En dat niet alleen. Als iemand op je website terechtkomt via een heel specifieke zoekopdracht, is diegene ook echt op zoek naar jou. Het is dus ook vaker een waardevolle bezoeker.

Als je de pagina’s van je website optimaliseert voor long tail zoekwoorden, levert je dat dus betere bezoekers op. En het is ook makkelijker, want long tail zoekwoorden passen veel beter in een goed lopende tekst.

Hoe verwerk je long tail zoekwoorden in je teksten?

Denk na over wat je anderen zou vertellen als ze je vragen wat je eigenlijk doet. Schrijf meerdere teksten over je aanbod, waarbij je je verplaatst in degene die jouw diensten zoekt. Schrijf dus voor je bezoekers, niet voor jezelf. Maak bij voorkeur per deelonderwerp een eigen pagina. Of gebruik je weblog om diverse onderwerpen te bespreken, door over ieder een onderwerp een artikel te schrijven.

Deel je pagina’s en artikelen vervolgens gefaseerd op social media. Zo creëer je links naar ieder onderwerp op je site. En die links worden weer opgemerkt door zoekmachines.

Hoe kom je aan goede long tail zoekwoorden?

Geen idee welke long tail zoekwoorden bij je passen? Er zijn 2 simpele manieren om daar achter te komen.

Google suggesties

Als je in Google zoekt, geeft de zoekmachine je altijd tips voor zoekopdrachten. Zoek eens op je aanbod en kijk welk suggesties Google geeft.

Fora / online community’s

Over vrijwel ieder onderwerp is wel een forum of online community te vinden. Desnoods bij je concurrentie. Kijk eens welke onderwerpen en vragen daar spelen. Heb jij daar een antwoord op of een oplossing voor? Gebruik dan de onderwerpen die besproken worden als long tail zoekwoorden in je teksten.

Hulp nodig?

Kunnen we je helpen met het bepalen van de juiste zoekwoorden of het schrijven van goede webteksten? Laat het ons weten. Bel met 020 7165676 of mail naar support@mooiesite.nl. Benieuwd wat we van je site vinden? Doe de gratis sitecheck via www.mooiesite.nl/sitecheck/.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *