Geef de juiste kleur aan je website

Goed kleurgebruik op een website maakt echt een verschil. Zo zegt iedere kleur onbewust iets over de organisatie. Het is geen toeval dat zo’n beetje alle sociale media blauw gebruiken. Facebook, Twitter, LinkedIn zijn allemaal zakelijk blauw. Easyjet is oranje, want dat roept “betaalbaar”. Wil je gezondheid of natuur uitstralen, dan kies je voor groen. McDonalds is daarom afgestapt van de kleur rood (“snelle hap”) en gebruikt groen in de nieuwe huisstijl om te communiceren dat ze enorm begaan zijn met de natuur…

Wat wil jij uitstralen?

Je kunt deze associatie ook inzetten voor jouw onderneming. Het is geen harde wet en trends veranderen, maar dit is een handig lijstje:

Blauw

Blauw: zakelijk, betrouwbaar

Met blauw straal je betrouwbaarheid uit. Deze kleur wordt veel gebruikt door zakelijke dienstverleners, maar ook door de overheid en social mediabedrijven.

Groen

Groen: natuur, rust, harmonie

Met groen roep je associaties op met de natuur, verantwoordelijkheid en rust. Groen wordt steeds meer gebruikt om een ecologisch, milieubewust imago neer te zetten.

Paars

Paars: spiritualiteit, luxe

Paars is een kleur die rijkdom uitstraalt, maar ook spiritualiteit.

Oranje

Oranje: jong, betaalbaar, vrolijk

De kleur oranje wordt veel gebruikt door bedrijven om jeugdigheid uit te stralen. Het is een vrolijke kleur die betaalbaarheid suggereert.

Geel

Geel: vreugde, lente, creativiteit

De kleur geel geeft het gevoel van de lente en de zon. Het is een creatieve kleur die een gevoel van nieuwe mogelijkheden en kansen oproept.

Rood

Rood: actie, snelheid, kracht

Rood roept op tot actie. Het is een emotionele kleur die gemakkelijk de aandacht trekt en veel wordt gebruikt door fastfoodketens.

Zwart

Zwart: intelligentie, elegantie, sportiviteit

Zwart wordt veel gebruikt in logo’s om krachtige eenvoud uit te stralen. Deze kleur maken het ook mogelijk om met zo’n beetje iedere andere kleur ingezet te worden, wat zwart heel flexibel maakt.

Kleurgebruik op je website

Als je je hoofdkleur hebt vastgesteld, kun je verder met het bepalen van je steunkleuren. Dat zijn kleuren die je gebruikt om accenten te leggen en je huisstijl te versterken.

Een goede huisstijl is in balans. Gebruik dus niet te veel kleuren, maar houdt het simpel. Eén of twee steunkleuren en een tekstkleur is doorgaans voldoende. En zorg voor voldoende contrast, zodat je boodschap goed zichtbaar is.

Er zijn allerlei online tools beschikbaar om mooie kleurencombinaties te ontdekken. Wij zijn dol op de gratis website Coolors waarmee je eenvoudig kleuren ontdekt of samenstelt die goed combineren. En het kleurwiel van Adobe, waar je naar hartenlust kunt schuiven met kleurencombinaties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *