Zelf een logo maken? Hier moet je op letten.

De uitstraling van je bedrijf begint bij een goed logo. Maar waar moet je op letten als je een logo maakt? Daarover gaat dit blogartikel.

De basisvoorwaarden

Vraag je voor je begint te tekenen en te kleuren eerst af: wat wil ik eigenlijk uitstralen met mijn logo? Wat is mijn doelgroep, wat voor product of dienst lever ik en hoe onderscheid ik me van anderen? Dat maakt namelijk veel uit. Het logo van Duplo is niet voor niets heel anders dan dat van de Rabobank.

Rabobank versus Duplo logo
Het Rabobank en het Duplo logo. Zakelijke betrouwbaarheid versus kinderlijke speelsheid.

Dus wat wil je met je logo? Wordt het zakelijk of speels, strak of natuurlijk, met een goedkope uitstraling of juist chique? Denk na over zowel je dienst, als je doelgroep. Pak pen en papier en schrijf wat steekwoorden op. Die heb je later weer nodig.

Kleuren

Welke kleur(en) gebruik je in je huisstijl en je logo? Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van kleurgebruik en het gevoel dat een kleur oproept:

  1. Paars is een luxe kleur. Steekwoorden: rijkdom, verbeelding en spiritualiteit.
  2. Rood is een emotionele kleur. Steekwoorden: actie, passie, kracht en liefde.
  3. Oranje is een positieve kleur. Steekwoorden: humor, enthousiasme en betaalbaarheid.
  4. Geel is een energieke kleur. Steekwoorden: educatie, jeugd en plezier.
  5. Groen is een rustgevende kleur. Steekwoorden: fris, kalmte, gezondheid en natuur.
  6. Blauw is een betrouwbare kleur: Steekwoorden: zakelijk, succes, vertrouwen en eerlijkheid.

Welke kleur past het beste bij je plannen? Kies bij voorkeur één hoofdkleur. Die combineer je daarna met zwart, grijs of wit en misschien nog een passende steunkleur.

Waar ga je je logo inzetten?

Een logo moet praktisch inzetbaar zijn. Het moet er dus goed uitzien op al je uitingen. Soms ben je daar heel vrij in, zoals bijvoorbeeld op je visitekaartjes of briefpapier. Maar op andere momenten wordt je in een bepaalde vorm “gedwongen”. Op social media is de beschikbare ruimte bijvoorbeeld vaak vierkant. Een lang of hoog logo komt daar dus niet zo mooi uit.

Een ideaal logo werkt zowel horizontaal als verticaal én als vierkant. Maak je logo dus ook in die vormen en zorg ervoor dat het steeds herkenbaar blijft als jouw logo.

Als je een korte bedrijfsnaam hebt is dat niet zo’n probleem. Bij een langere naam is een handige truc om een beeldmerk (een afbeelding) te combineren met een tekstlogo (je bedrijfsnaam in een herkenbaar lettertype). Dan kun je je bedrijfsnaam de ene keer naast en de andere keer juist onder je beeldmerk plaatsen. En als je een heel sterk beeldmerk hebt, kan het zelfs werken zonder tekstlogo.

Firefox
Links het officiële Firefox logo, met daarnaast eerst de verticale versie en daarna alleen het beeldmerk.

Bedenk daarnaast dat een goed logo ook werkt als je het in één kleur inzet. Bijvoorbeeld voor een raamsticker, als watermerk of voor een advertentie in de krant (dat laatste is natuurlijk een grapje…).

Aan de slag

Je hebt nu dus een lijstje met basiswensen, de kleurstelling en de eisen voor de vorm van je logo op papier staan. Tijd om te gaan knutselen. Doe dat bij voorkeur niet in een programma waarmee je foto’s bewerkt, maar in een programma dat met vectoren werkt (zie “Bestandsformaten” hieronder).

Gebruik bijvoorbeeld:

Maak een aantal verschillende versies van je logo. Experimenteer met verschillende lettertypen en speel bijvoorbeeld wat met de afstand tussen letters. Maak het niet te ingewikkeld, want een logo moet natuurlijk ook gewoon duidelijk zijn.

Heb je 4 of 5 versies die je mooi vindt? Laat ze dan in je omgeving aan mensen zien. Vraag ze zo eerlijk mogelijk te zeggen wat ze van je concepten vinden. Hoe concreter hoe beter.

En, niet vergeten(!): houd je logo kritisch naast je wensenlijst. Want daar heb je goed over nagedacht. Dus pak je lijstje erbij en beoordeel of je al je eisen in je logo hebt gestopt.

Bestandsformaat

Als je je logo af hebt, wil je het op diverse manieren gaan inzetten. Daarbij zijn 2 typen gebruik te onderscheiden:

  1. Online
  2. Offline, oftewel in drukwerk

Voor online gebruik, zet je een bestand in van het type JPG of PNG. Dat zijn bestanden die zijn opgebouwd in pixels (de puntjes van je beeldscherm). Sla je bestand altijd groot op, zodat het niet wordt uitgerekt. Want dan worden die puntjes blokken en wordt je logo lelijk.

Maar voor gebruik op websites is het juist weer belangrijk het bestand niet té groot te maken. Want dan vertraag je je website onnodig en dat is vervelend voor bezoekers. Maak op je website dus gewoon een afbeelding van het formaat waarop de afbeelding ook echt wordt getoond.

Drukwerk is andere koek. Voor drukwerk gebruik je namelijk een “vector”-bestand. Dat is een bestand dat niet bestaat uit puntjes, maar uit lijnen en vlakken. Door die techniek te gebruiken, kan drukwerk op alle mogelijke formaten worden afgedrukt, zonder kwaliteitsverlies. Voorbeelden van vector-bestanden zijn EPS en PDF.

Vector vs pixels
Een vectorbestand versus pixels

Vraag input van anderen

Een logo maken is best lastig. En een goed logo is heel belangrijk. Denk er dus niet te licht over. Neem de tijd om een sterk logo te maken, vraag in je omgeving al in een vroeg stadium om feedback en overweeg om professionele hulp in te schakelen.

Dat laatste kost misschien wat geld, maar het is het doorgaans meer dan waard. Een goed logo gaat immers een flinke tijd mee en is de basis voor de uitstraling van je bedrijf.

En dan kun je dit blogartikel mooi gebruiken om een goede briefing te schrijven voor je ontwerper 🙂

5 reacties op “Zelf een logo maken? Hier moet je op letten.

    1. Wat ook misschien een tip zou kunnen zijn is dat het logo ontwerp een beetje een waardevast karakter moet hebben. Dit betekent dat het over vijf jaar nog steeds interessant en herkenbaar is. Just a tip 🙂

  1. Bijna net zo belangrijk als eenvoud is dat een logo noemenswaardig moet zijn. Een effectief logo ontwerp moet noemenswaardig zijn en dit wordt bereikt door een logo ontwerp eenvoudig en doeltreffend te maken.

  2. Wat ik persoonlijk een leuke tip vind – maar welke niet in het artikel staat – is het toevoegen van een verborgen boodschap om een logo herkenbaar te maken. Wist je bijvoorbeeld dat in het logo van de Tour de France een wielrenner verstopt zit?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *