Internet biedt de mogelijkheid een miljoenenpubliek te bereiken. Dat zou je bijna verleiden tot het maken van een website waarmee je de hele wereld kan bedienen. De sky is the limit nietwaar?
Maar als je als rijinstructeur in Groningen werkt, zijn bezoekers die op zoek zijn naar rijles in Limburg dan zinvolle bezoekers? En als jobcoach hoef je in de zoekresultaten van Google toch niet te concurreren met voetbalcoach Marco van Basten?
Met andere woorden: met een groter bereik, stijgt ook de hoeveelheid concurrentie. En vaak hoef je die helemaal niet aan te gaan.
Om succesvol gevonden te worden is het vooral van belang dat precies maakt wat je doet, waar je dat doet en voor wie je dat doet. En dan bij voorkeur vanuit de bezoeker geredeneerd en geformuleerd. Die zoekt namelijk doorgaans niet zozeer naar jou, maar veel meer naar iets voor zichzelf.
Lees hier meer tips voor het schrijven van goede webteksten
Tot slot nog een tip: teasers op websites werken maar zelden. Voor zoekmachines geldt immers: wat er niet staat, staat er eenvoudigweg niet. En bezoekers zijn doorgaans te ongeduldig om verder te kijken.