We hebben in 5 SEO tips de basis van zoekmachine optimalisatie voor je op een rij gezet. Heb je niet veel tijd, maar wil je je website toch optimaliseren voor zoekmachines? Begin dan met belangrijkste pagina’s en doe gewoon later de rest.
- Verwerk je zoekwoorden in je teksten
- Vat je pagina samen
- Omschrijf je afbeeldingen
- Knoop je site aan elkaar met links in de tekst
- Breng hiërarchie aan in je titels
En dan nu: aan de slag!
Verwerk je zoekwoorden in je teksten
Zoekmachines proberen bij het bekijken van iedere pagina van je site te begrijpen waarover die pagina gaat. Daarbij is de tekst, de paginatitel en titel van de eerste alinea op de pagina erg belangrijk. Zorg er daarom voor dat je belangrijkste zoekwoorden op die plekken staan. Denk daarbij vanuit de bezoeker. Wat zou die intypen in Google?
Meestal is het herschrijven van (delen van) je tekst al genoeg. Voeg wat woorden toe en let daarbij speciaal op titels en linkteksten. En houd in de gaten dat de tekst goed leesbaar blijft voor je bezoekers. Die zijn immers je uiteindelijke doel.
Directe SEO actie:
Bepaal voor de pagina die je optimaliseert welke zoekwoorden het belangrijkst zijn. Schrijf 3 tot 5 zoekwoorden op. Bekijk nu de pagina op je site en zorg ervoor dat die woorden ook voorkomen op de pagina. Let vooral op de titels in de tekst, linkteksten en de titel van de pagina zelf.
Vat je pagina samen
Als je bij Google een zoekopdracht uitvoert, zie bij iedere gevonden website een paar regels tekst. Die tekst kun je zelf aan Google doorgeven. Schrijf daarvoor dus een speciaal, kort en (licht) wervend tekstje dat zoekers ervan overtuigt dat ze juist jouw site moeten aanklikken.
Als je geen omschrijving invult, plukken zoekmachines gewoon zelf een stukje tekst van de pagina. En dat zou – zo los in de lijst met zoekresultaten, en dus zonder context – best weleens onbegrijpelijk kunnen zijn. Dat is natuurlijk zonde, want zo verspeel je je kans op een goede eerste indruk.
Let op: aanpassingen in de omschrijving worden niet real-time verwerkt. Het kan dus even duren voor zoekmachines de nieuwe omschrijving laten zien.
Directe SEO actie:
Vul in de Online beheeromgeving bij het bewerken van de de pagina die je optimaliseert onder de titel van de pagina het veld “Korte omschrijving” in. Houd er rekening mee dat zoekmachines maar zo’n 155 tekens tonen, dus kom direct ter zake. De tekst wordt ook gebruikt door andere sites, zoals Facebook, LinkedIn en Google+ en zij kunnen een iets langere tekst aan.
Omschrijf je afbeeldingen
Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen. Als je afbeeldingen gebruikt op je site, is het daarom goed om bij iedere afbeelding aan te geven wat er te zien is. Denk ook hierbij na over het onderwerp van de pagina waarop de afbeelding te zien is!
Directe SEO actie:
Voeg aan iedere afbeelding op je website een passende omschrijving toe. Denk daarbij niet alleen aan afbeeldingen in je standaard alinea’s, maar ook aan fotoalbums en productafbeeldingen.
Knoop je site aan elkaar met links in de tekst
Bezoekers wandelen het liefst niet alleen via je navigatiemenu door je site, maar ook via links in de tekst. Juist met tekstlinks kun je de relatie tussen de verschillende pagina’s van je site sterker maken. En links in de tekst zorgen er ook voor dat zoekmachines die relatie duidelijker zien. Knoop de pagina’s van je site dus aan elkaar met links in de tekst.
Zoekmachines kennen bovendien extra waarde toe aan de woorden die worden gebruikt om te verwijzen naar een andere pagina. Zorg er dus voor dat je bij het maken van de links je lijstje met zoekwoorden bij de hand hebt en maak “beschrijvende” links: verwijs niet naar “hier”, maar naar “onze nieuwe collectie”.
Directe SEO actie:
Bedenk wat de belangrijkste 3 á 4 pagina’s van je site zijn en verwijs vanuit de tekst van iedere pagina naar die pagina’s.
Breng hiërarchie aan in je titels
Bezoekers van je site zijn dol op titels en tussentitels. Die maken het mogelijk een pagina te scannen en snel te begrijpen.
Maar titels krijgen vanuit de broncode van je site ook extra waarde. Door titels goed te gebruiken leg je zoekmachines duidelijk uit wat de belangrijkste onderwerpen van een pagina zijn. Dat doe je door de eerste, belangrijke titel prioriteit 1 te geven en daarna in de rest van de tekst te werken met een duidelijke hiërarchie van titels.
Directe SEO actie:
Deel je pagina’s op in meerdere alinea’s (dat kunnen ook meerdere standaard alinea’s zijn) en zorg dat iedere alinea een eigen, omschrijvende titel heeft. Gebruik daarvoor bij het maken/bewerken van de alinea het selectieboxje “Prioriteit” naast het titelveld.
Automatisch op één in Google? Bestaat niet.
Zoekmachineoptimalisatie is nooit af. Er zijn altijd mogelijkheden om je site verder te verbeteren. En de tijd van “trucjes” ligt al even achter ons. Er zit dus niets anders op dan gewoon aan de slag te gaan.
Deze 5 tips blijven daarbij altijd waardevol. Door ze regelmatig opnieuw door te nemen kom je steeds een stapje verder.
En heb je vragen? Of hulp nodig? Stuur ons een mail: support@mooiesite.nl. We helpen je graag!