- Kies één boodschap
Een goede tekst heeft maar één boodschap. Schrijf die eerst eens op, in één zin. - Schrijf voor één persoon
Schrijven voor een club mensen is moeilijk. Visualiseer één persoon (bijvoorbeeld je tante) uit de doelgroep en schrijf voor hem/haar. - Wees duidelijk over de bedoeling
Wat wil je dat de lezer doet? Bestellen? Contact opnemen? Verder lezen? Zeg dat dan ook. Alleen een echt duidelijke “call to action” zet aan tot actie. - Schrijf in spreektaal
Vertel je verhaal eens letterlijk tegen je scherm en schrijf de gesproken tekst exact op. Zo vermijd je schrijftekst en zorg je dat lezers de tekst bijna kunnen horen. Mensen onthouden gehoorde verhalen beter. - Schep niet op
Praat niet over jezelf of je product, maar leg uit wat de lezer er aan heeft. Wat is zijn/haar voordeel? - Vervul je rol
Je lezer is jouw lezer helemaal niet, jij bent zijn/haar schrijver. Vertel dus snel en duidelijk wat je te vertellen hebt. Gebruik korte zinnen, korte alinea’s en voldoende tussentitels. - Wees consequent
Kies voor “u” of “je” en houd je daaraan. In iedere tekst. Overal. Altijd. - Leg je tekst even op de plank
Laat je tekst even liggen. Ga even iets anders doen of lees je tekst een dag later nog eens. Dan pik je rare zinnen/woorden er zo uit. - Klaar? Draag je tekst voor
Als je denkt dat je tekst af is, lees hem dan nog eens rustig en hardop voor. Loopt de tekst goed, dan is ‘ie klaar voor publicatie.