Misschien een open deur, maar: een website is een middel, geen doel. Hoewel je op internet nog weleens succesverhalen hoort over briljant verzonnen internetconcepten, is het interessant om eens te kijken naar wát nu precies het succes heeft veroorzaakt.
Denk hier eens over na: is Bol.com een “succesvolle website” of is het een logistieke organisatie die de website inzet voor de verkoop van tal van producten. En hoe zit dat bij Wehkamp.nl?
Eigenlijk zie je het bij iedere succesvolle internetdienst: de dienst is niet de website op zich, maar de organisatie erachter. Google is een succesproduct omdat de gezochte website wordt gevonden, iTunes omdat je er je muziek kunt vinden, etc.
Wat heb je als eigenaar van een website aan dit inzicht?
De plaats van je website binnen je organisatie
Internet biedt fantastische mogelijkheden om je diensten aan te bieden aan een groot, divers publiek. In tegenstelling tot het verspreiden van folders, adverteren op radio of televisie, etc. kun je met een website tegen zeer lage kosten je product of dienst op grote schaal promoten.
De kunst is om daarbij je website in te zetten op de punten waar dat kan, maar niet achterover te leunen zodra je website online is.
Een voorbeeld:
Een goede webwinkel draait om gunstige prijzen, een snelle levertijd, positieve ervaringen van gebruikers, etc. Natuurlijk speelt je website daarin belangrijke een rol (die maakt het je klanten immers eenvoudig om te bestellen), maar het is uiteindelijk altijd een middel.
Hoe pak je dit aan?
Bezint eer ge begint.
Bedenk eerst wat je organisatie als doel heeft, waar je (potentiële) klanten zitten, hoe zij hun informatie verzamelen, etc. Zet vervolgens een plan in elkaar om deze mensen te bereiken en bekijk vervolgens op welke manier je website hier aan kan bijdragen.
Richt je website vervolgens in vanuit de bezoeker, niet vanuit je organisatie.
Kan er ook tekst naast een diavoorstelling?
Als je template het toestaat de content in te delen in 2 kolommen, kun je in de ene kolom een tekstalinea plaatsen en in de andere een fotoalbum. In jouw geval kan het dus.
Stel eerst via Opmaak > Website template in de Online beheeromgeving in dat je de tekst wil weergeven in 2 kolommen. Je ziet daarna bij iedere alinea die je bewerkt linksboven een dropboxje waarmee je aangeeft of de betreffende alinea in de linker of rechterkolom moet worden weergegeven.