We ontvangen regelmatig vragen over Google’s PageRank (PR), waarop is het gebaseerd en wat doet het precies?
In het kort, PageRank is één van de vele factoren die de waarde van je website in Google bepalen. PR is een getal tussen de 0 en de 10 gebaseerd op inkomende- en uitgaande links van een website. Hoe hoger je PR, hoe relevanter Google je website lijkt te vinden. PageRank heeft niets te maken met gevonden worden op bepaalde zoektermen, de inhoud of technische opbouw van je website.
Veel mensen denken dat een website maar één PR kan hebben, dit is echter niet het geval. Al je pagina’s hebben een PR en kunnen zelfs ook onderling een verschillende PR hebben. Er zijn gevallen dat een ‘contactpagina’ van een website een hogere PR heeft dan bijvoorbeeld de homepage van een website.
De PageRank formule

De exacte formule waarmee PR berekend kan worden is uiteraard geheim. We kunnen je echter wel wat insider tips geven waarmee je deze mogelijk kunt beïnvloeden.
PageRank is een optelsom van relevantie, authoriteit en vertrouwen van de betreffende website. Máár ook die van verwijzende websites. Een link vanaf een website met een PR van bijvoorbeeld 7 is ‘meer waard’ dan een link van een website met PR 1.
Hoe verhoog ik mijn PageRank?
Zorg voor links van ‘belangrijke sites’ met een hoge PR. We noemen dit backlinks.
De ‘waarde’ van deze backlink wordt ook nog eens meer waard als erop de verwijzende pagina weinig links naar andere sites staan. Daarnaast zijn er nog meer factoren, zoals de positie op de verwijzende pagina: beter in de hoofdtekst dan bijvoorbeeld in een voettekst. Let op het gaat bij backlinks niet alleen op kwantiteit maar zeker ook om kwaliteit! Hoe hoger de betrouwbaarheid van de backlink, hoe beter deze is voor je eigen PageRank.
Zorg ook voor interne links, verwijs in teksten op je homepage naar je contactpagina, en op je contactpagina weer naar je webwinkel. Vanuit je webwinkel kan je verwijzen naar je algemene voorwaarden, etc. Zorg er wel voor dat deze links relevant en logisch zijn. Het heeft geen nut om tekst met links te plaatsen ‘om maar links te hebben staan’.
Een andere belangrijk punt is dat PageRank berekening maar een paar keer per jaar plaats vindt. Dat betekent dus dat het lang kan duren voordat eea effect lijkt te hebben. Geduld is dus een schone zaak!
Linken naar andere sites
Er heerst onduidelijkheid over het op je eigen website linken naar andere sites. Bepaalde bronnen geven aan dat het geen of nauwelijks positieve invloed heeft op je PageRank, andere bronnen vinden weer van wel. Men is er wel over eens dat (veel) linken naar onbetrouwbare sites of niet relevante sites absoluut een negatief effect op je eigen PageRank. Wanneer je als loodgieter een website hebt, is het bijvoorbeeld niet verstandig te linken naar een dubieuze casino website.
Snel links verzamelen
Tot slot, we kunnen je er niet genoeg op wijzen. Ga niet in op ‘aanbiedingen’ welke je 1000 backlinks beloven voor slechts $9,99 of aanmeldingen bij 5000 zoekmachines in een keer, zie ook http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66736
Bedankt weer voor deze heldere uiteenzetting! Het is met PR dus al net zo als met de Fransen: Geduld is een noodzakelijk kwaad 🙂
Gerti van Stijn I Maison van Stijn